Mainos vai flyer?
Mainos ja flyer sekoitetaan usein toisiinsa. Nämä ovat kuitenkin suunnattu eri tilanteisiin ja eri yleisölle. Milloin niitä käytetään?
Flyer
Flyer eli lentolehtinen saattaa näyttää samalta kuin mainos, mutta perustava ero on se, että se sisältää yleensä enemmän informaatiota -kuten nimestä lehtolehtinen voisi päätellä. Se ei kuitenkaan ole mikään monisivuinen esite, johon tungetaan koko firman historia ja satoja tuotteita, vaan se yleensä sisältää tietoa yhdestä tietystä tuotteesta ja palvelusta. Flyerinkin suunnittelussa on pidettävä tekstin määrä vähäisenä, varsinkin tänä päivänä, koska ihmiset ovat tottuneet saamaan tiedon nopeasti ja mainoksia tyrkytetään joka tuutista.
Voisi jopa sanoa, että flyereiden aika on pikkuhiljaa jäämässä taakse. Näitä kuitenkin jaetaan vielä paljon messuilla ja erilaisissa tapahtumissa, joissa pystyy antamaan ensivaikutelman kasvotusten ja saada ihmiset kiinnostumaan tuotteesta paikanpäällä. Flyerin tehtävä onkin silloin antaa hieman lisätietoa JO kiinnostuneelle asiakkaalle. Ja kun asiakas kaivaa kotona flyerin laukustaan, hän muistaa aiemmin käydyn keskustelun ja näppäilee itsensä nettisivuillesi. Flyer on siis tarkoitettu printattavaksi ja ihmiseltä ihmiselle jaettavaksi. Sitä voi tietysti myös jakaa somessa, mutta liiallisen tekstinsä takia se jää usein lukematta. Ja esimerkiksi Facebookin maksullisissa mainoksissa saa olla vain 20% tekstiä kuvan pinta-alasta. Jos tekstiä on liikaa, facebook ei välttämättä edes hyväksy mainosta taikka sen hinta on moninkertainen.
Mainos
Mainos taas on hyvin monimuotoinen markkinointiväline ja niitä näkee kaikkialla. Mainoksia voi olla kadunvarsilla, lehden palstoilla, somekanavilla ja telkkarissa. Mainoksen tarkoituksena ei ole antaa niinkään informaatiota, kuten flyer, vaan herättää asiakkaan kiinnostus tuotteeseen tai palveluun. Mainos voi myös olla puhtaasti yrityksen brändiä ja imagoa luova esittely, jossa mainostetaan yritystä itseään, eikä tuotetta.
Mainos on paljon visuaalisempi: täynnä kuvia ja värejä. Tekstejä siinä on minimaalisesti: yleensä yksi mainoslause tai yrityksen slougani. Ja jos on kyse tapahtumasta, tuotteista tai palveluista, kerrotaan sen nimi, hinta ja paikka. Henkilökohtaiset yhteystiedot, nettisivulinkit tai QR-koodit ovat printatuissa mainoksissa yleisiä. Sen sijaan somemainoksissa linkit taas laitetaan yleensä postaustekstiin ja henkilökohtaisia tietoja ei jaeta lainkaan. Tienvarsimainoksissakaan ei yleensä näy paljon tekstejä, koska niitä ei ole tarkoitettu luettavaksi pidemmän aikaa. Ne nähdään sivusilmällä kun kävellään tai ajetaan ohi, eikä siinä ajassa ehdi yleensä lukea kuin muutaman sanan. Bussipysäkeillä olevissa mainoksissa taas saattaa olla jopa nettisivulinkki tai QR-koodi, koska ihmiset usein joutuvat odottamaan niiden vieressä bussia ja tylsyyttään lukevat mainoksia hieman tarkemmin. Jos he kiinnostuvat, he saattavat ottaa kännykän käteensä ja skannata itsensä netisivuillesi.
Joten kun seuraavan kerran mietit, tilaatko minulta flyerin vai mainoksen, mieti kenelle se on tarkoitettu ja missä aiot sitä levittää. Kohderyhmäsi tunteminen on ensiarvoisen tärkeää: tavoitatko heidät parhaiten messuilla vaiko facebookista? Mainosta suunnitellessasi pohdi myös levityskanava, sillä mainoksen sisältö ja sen sisältämä maximi teksti määrä riippuu siitä, missä sitä levitetään.
Ps. Ja hei! Jos et vielä tiennyt, minulta löytyy SpeedEDITING-palvelu, jossa siis koostan esim. yrityksesi mainoksen tai flyerin. Sinun täytyy vain lähettää minulle suunnittelemasi tekstit, kuvat ja graafinen ohjeistus. Suunnittelutyön hoidat siis sinä itse ja minä hoidan visuaalisen puolen ja kokoan kaiken yhteen. Hintaa tälle palvelulle on 30€+alv. Sinun ei tarvitse enää pelleillä Powerpointin kanssa taikka tapella eri kuvankäsittelyohjelmilla, koska minä hoidan kokoamisen sinun puolestasi. Jos kiinnostuit, ota minuun yhteyttä 🙂
Jätä kommentti