Onnistuneen mainoksen 7 askelta

Liian usein huomaan itse tehtyjä ja tosi kotikutoisen näköisiä mainoksia yrityksen sivuilla tai ilmoitustauluilla. Graafikkona tekisi mieli mennä punakynällä korjailemaan virheitä, joten päätin nyt koota yleisimpiä virheitä, joita mainoksia katsellessa kohtaan. Näistä neuvoista on myös reippaasti apua tilatessasi graafikolta mainosta, sillä kun sinulla on selkeä mielikuva ja viimeisen päälle suunnitellut tekstit, onnistuu mainos 300% nopeammin ja lopputulos on 500% parempi. (Ps. Luvut eivät perustu matemaattisiin laskelmiin.)

1. Kohderyhmä!

Ihan ensimmäiseksi ennen kuin alat suunnittelemaan mainoksen visuaalista puolta tai tekstejä, on sinun tiedettävä, kenelle olet mainosta tekemässä? Kuvittele ihanne asiakkaasi ja personoi hänet:

-Missä hän viettää vapaa-aikansa?


-Mistä asioista hän on kiinnostunut?


-Mistä hänet tavoittaa?

Pohdi näitä asioita mielessäsi, jotta voisit tehdä juuri häntä kiinnostavan mainoksen. Ja erityisesti päätä markkinointikanava hänen mieltymyksensä mukaan. Laitatko mainoksen lehden sivulle, someen vai jaatko postiluukusta?

2. Rauhallinen tausta

Mainoksen taustan on oltava rauhallinen, jotta teksti ja oleelliset asiat erottuvat siitä. Tausta voi olla yksivärinen, kuosi tai valokuva, jossa on selkeästi tyhjä tila tekstille. Valokuva voi olla myös esim. epätarkka eli sumea, jolloin teksti erottuu sen päältä paremmin. Toinen tapa on häivyttää kuvan näkyvyyttä, jolloin se vaan haaleasti näkyy pohjalla.

Mainoksen tausta voi olla yksivärinen, valokuva tai vaikka kuosi.

3. Kiinnostusta herättävä kuvituskuva

Valitse palvelustasi/tuotteestasi kertova valokuva, joka herättää asiakkaan mielenkiinnon. Pidä huoli myös kuvan laadusta, sillä pikselinen ja tökerösti photoshopattu kuva pilaa hyvän mainoksen. Jos taustalla on jo valokuva, toisen valokuvan laittaminen sen päälle voi tehdä mainoksesta sekavan, jollei sitä rajaa selvästi.

Valokuvan plänttääminen sellaisenaan suorakulmion muotoisena kaiken päälle on tökerö amatööri virhe ja näyttää Powerpointilla tehdyltä. Jos valokuvan on tarkoitus esittää kehitettyä kuvaa, on sillä oltava vähintään kehykset tai polaroid-reunat. Valokuvan voi sijoittaa myös jonkin kuvion esim. ympyrän tai sydämen sisään. Tuotekuvan taustan voi pyyhkiä pois, jolloin siitä tulee “syvätty” leikekuva.

Ilmaisista kuvapankeista löytyy paljon laadukkaita kuvia, mutta tarkista niiden käyttöoikeus ennen lataamista. Joitakin kuvia ei saa käyttää mainostus tarkoituksiin taikka ne vaativat tekijän nimen maininnan printissä. MUISTA, ETTÄ kuvapankkeja käyttävät myös sadat muut kilpailijasi, joten paras tapa erottua massasta, on ottaa kuvat itse tai palkata ammattilaiskuvaaja kuvaamaan mainoskuvasi.

Muutamia ilmaisia kuvapankkeja:

FreepickPixabayPexels ja Unsplash

Valokuvasta voi poistaa taustan tai sijoittaa sen jonkin muodon sisään.

4. Ei liikaa tekstiä

Mainoksessa tulee olla niin vähän tekstiä kuin mahdollista ja lauseiden on oltava ytimekkäitä. Yleisesti mainoksessa on yksi huomiota herättävä mainoslause ja tarvittaessa täydentävä lause alempana. Tapahtuman tai tuotteen mainoksessa on usein sen nimi, hinta ja paikka. Riippuen siitä, mihin mediaan mainos on suunniteltu, saattaa siinä olla myös yhteystiedot, linkki nettisivuille ja QR-koodi, joista kiinnostunut asiakas voi saada lisää tietoa. Somemainoksissa nämä laitetaan yleensä postaustekstiin, jolloin itse mainokseen niitä EI LAITETA. Tämä johtuu siitä, että esim. facebookilla on sääntö, että rahalla mainostettavassa kuvassa ei saa olla kuin 20% tekstiä kuvan pinta-alasta. Jos kuvassa on enemmän, veloittaa facebook enemmän sen mainostamisesta tai saattaa hylätä mainoksen kokonaan. Tämän vuoksi somemainoksissa tieto-osuus löytyy usein postaustekstistä ja kuvalla haetaan huomiota.

5. Fontit ja värit

Mainoksessa on hyvä olla samoja värejä ja fontteja kuin yrityksesi muussa graafisessa ulkoasussa. Johdonmukainen sama tyyli kaikissa mainosmateriaaleissa vahvistaa brändiäsi ja helpottaa asiakasta muistamaan sinut paremmin. Jo pelkkä väri ja fontti tuovat asiakkaalle mieleen tiettyjä yhtymäkohtia, ja mitä useammin toistat omaa ulkoasuasi, sitä paremmin se jää asiakkaan mieleen. Tämä ei tarkoita, että sinun aina pidettävä kiinni samasta joulun punaisesta läpi vuoden. Kunhan mainoksista huokuu sama tunnelma ja tyyli.

Fontin valinnassa on oltava tarkkoina. En suosittele useamman kuin 2 fontin käyttöä samassa mainoksessa. Pelkästään se, että käytät boldattua, kursivoitua ja normaalia tyyliä yhdessä mainoksessa tekee siitä sotkuisen, saatikka sitten 3 täysin eri fontin käyttö. Keep it simple!

Fonttien käytössä on ehdottomasti pysyttävä samassa fonttiperheessä. Tämä tarkoittaa sitä, ettei päätteettömiä (esim. Arial) ja päättellisiä (esim. Times New Roman) fontteja pidä sekoittaa samaan mainokseen. Käsinkirjoitetun näköistä eleganttia fonttia ei pidä yhdistää konekirjoitusfonttiin. Lyhesti sanottuna fonttien on oltava samannäköisiä keskenään.

Tekstiän määrä on pyrittävä pitämään minimissään varsinkin somessa. Fonttien ja värien on oltava yhtenäiset.

6. Yllätä!

Persoonallinen ja huomiota herättävä mainos jää paremmin mieleen. Yhdistä keskenään epätavallisia asioita! Käytä huumoria! Älä arastele, äläkä sensuroi ideoitasi! Muista kuitenkin kohderyhmäsi, ja mieti millainen huumori heihin tehoaa. Kaikkia ei voi miellyttää ja aina löytyy joku, joka vetää herneen nenään kaikesta. Kunhan sinun ihanne asiakkaasi saa hyvät naurut ja painaa Tykkää-nappia tai jopa jakaa postauksesi, on mainoksesi onnistunut.

7. Logon sijoittaminen

Älä jätä logon ympärille jpg-kuvalle tyypillistä valkoista laatikkoa. Se antaa huolimattoman ja amatöörimäinen kuvan. Käytä logostasi esim. png-tiedostomuotoista versiota, jolloin taustaväriä ei ole. Pidä kuitenkin huoli, että logo näkyy tarpeeksi hyvin. Mustaa logoa ei kannata sijoittaa tummaan taustaan. Tällöin voit käyttää logosta valkoista versiota taikka laittaa siihen valkoisen reunuksen/hehkun ympärille. Yksi keino on myös sijoittaa se tietolaatikkoon yhdessä yhteystietojen kanssa, jolloin sen taustalle voi valita vaalean värin.

Logo kannattaa sijoittaa siten, että se näkyy. Tarvittaessa käytä reunoissa varjoa/hehkua tai eri versiota logosta.

Toivottavasti näistä on apua ja jakakaa ihmeessä muillekin.
Jos sinulla on selkeä mielikuva, millaisen mainoksen haluat, mutta sinulla ei ole ohjelmaa mainoksen tekoon tai aikaa paneutua siihen, laita minulle viestiä. Kokoan sinulle toivomasi mainoksen SpeedEditing paketissa. Laitat minulle vain kuvamateriaalin, tekstit ja graafisen ohjeistuksen, ja saat mainoksen itsellesi samana päivänä valmiina postaukseen tai painoon.
SpeedEditing -paketin hinta on vain 40€+alv. Jos tilaat some- tai lehtimainoksen, käytä hyväksesi Korona-kampanja tarjoukseni: